Swegmark FAQ - Svar på frågor om bla beställningar, leverans & returer

BESTÄLLNING

  • Hur ändrar jag min beställning?

    Om du vill ändra något i din beställning vänligen kontakta oss så hjälper vi dig i den mån vi kan.

    Observera att våra ordrar behandlas oftast direkt efter att du lagt din beställning och går ut till plockning,

    vilket gör att det inte alltid hinns med att göra en ändring.

  • Hur gör jag för att avboka min beställning?

    Du kan avboka din beställning innan vårt lager börjar plocka den.

    Kontakta oss så snart som möjligt, så gör vi givetvis allt vi kan för att hjälpa dig.

    Observera att vi hanterar beställningar snabbt, och avbokningar kan inte alltid garanteras om plockningen har påbörjats.

  • Jag saknar en vara i min beställning
    Ibland kan det bli fel. Om du saknar något från din beställning, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att lösa problemet.
  • Hur använder jag en rabattkod?

    Om du har en rabattkod du vill nyttja så anger du koden i rutan som heter 'Rabattkod' i Kassan.

    När du aktiverar koden dras rabatten av automatiskt och du ser din totalsumma efter avdragen rabatt.

  • Jag har glömt min rabattkod
    Om du har glömt din rabattkod, kontakta vår kundservice. De hjälper dig att lösa detta så att du kan dra nytta av din rabatt.
  • Vad är minsta ordervärdet?

    Minsta ordervärde är 100 kr.

  • Slut i lager, när kommer den in igen?

    Vi kan tyvärr inte ge exakt tidpunkt för när produkten blir tillgänglig igen.

    Besök vår webbplats regelbundet eller kontakta vår kundservice för uppdateringar.

    Du kan också bevaka produkten på vår hemsida för att få aviseringar när den åter finns i lager.

  • Dubbla beställningar, vill endast ha en.
    Om du av misstag har lagt två beställningar och vill behålla en, vänligen kontakta vår kundservice så kan de hjälpa dig att rätta till felet.
  • Jag har fått mail om lagersaldofel. Kan jag byta till någon annan produkt?

    Om du har fått ett meddelande om lagersaldofel, kontakta vår kundservice för att diskutera alternativa lösningar.

    Vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

  • Kan jag ändra min leveransadress efter att jag har lagt min beställning?

    Om vi ännu inte har börjat hantera din beställning, kan vi i vissa fall göra ändringar i leveransadressen.

    Vänligen kontakta vår kundservice så hjälper de dig med detta.

  • Vilka betalsätt finns?

    Vi erbjuder Klarna Checkout, som visar de tillgängliga betalningsalternativen, inklusive faktura, kontokredit, kortbetalning, Swish och direktbetalning via bank.

    För fullständiga villkor för varje alternativ, besök Klarnas webbplats.

    Vi använder 3D Secure för säkra kortbetalningar.

LEVERANS

  • Hur sker leveransen?

    Vi skickar som standard med PostNord Varubrev, spårbart till din brevlåda.

    Större paket levereras till närmsta utlämningsställe. Swegmark ansvarar om brevet förloras på vägen till brevlådan.

    Observera att vi inte ersätter om brevet har levererats i brevlådan.

    Om du valt PostNord till ombud eller paketbox kan du enkelt följa din beställning med försändelse-ID via mejl eller PostNords app.

  • Vad kostar frakten?

    Vår standardleverans med PostNord Varubrev kostar för närvarande 49 kr.

    Du kan också välja att istället betala 79 kr och få leverans med PostNord MyPack Collect till ett valfritt utlämningsställe eller postbox.

  • Vilka länder levererar ni till?
    För närvarande erbjuder vi leverans till Sverige, Finland, Tyskland och Nederländerna.
  • Hur lång tid tar det att få min beställning?

    Normalt tar leveransen 1-4 arbetsdagar från det att du har gjort din beställning.

    Om din order skulle bli försenad, kommer vi att kontakta dig och föreslå ett nytt leveransdatum.

  • Vad gör jag om mitt paket inte kommit fram i tid?

    Vid utleverans från oss erhåller du alltid ett sms där du kan följa ditt paket.

    Vanligtvis levereras beställningen inom 1-4 arbetsdagar, men i det fall det tar längre tid rekommenderar vi att du avvaktar i några dagar till.

    Om du ändå har frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig spåra försändelsen.

RETUR/BYTEN

  • Hur gör jag ett byte?

    Vi hanterar inte byten på vårt lager, endast returer.

    För att göra ett byte behöver du lägga en ny beställning för den produkt du önskar byta till och sedan returnera den produkt du inte längre vill ha. 

    Det gäller samma villkor för byten som för retur och ångerrätt.

  • Hur gör jag för att returnera?
    1. Fyll i returblanketten som medföljer din försändelse och markera orsaken till returen.

    2. Förpacka varorna väl, helst i originalförpackningen.

    3. Fäst den förbetalda fraktsedeln på paketet (49 kr debiteras dig vid justering av köpet) eller betala portot själv och skicka till adressen:
      Underwear Sweden AB, Att: Retur Web, Box 281, 501 13 Borås.

    4. Lämna in paketet på ett PostNord-ombud om du använder den förbetalda fraktsedeln, annars valfritt ombud.

    5. Efter godkänd retur rapporterar vi till Klarna för återbetalning/justering.

    Mer information finns HÄR.

  • Vad gör jag med fakturan vid retur?

    När du returnerar en produkt, behöver du inte betala för den på fakturan.

    Klarna, vår betalpartner, kommer att justera fakturan efter att vi har mottagit och godkänt returen.

  • När får jag tillbaka mina pengar?

    Vi eftersträvar att hantera din retur inom 14 dagar.

    Efter att vi har mottagit och godkänt din retur, rapporterar vi till Klarna, och de hanterar återbetalningen.

    Det kan ta några arbetsdagar innan pengarna återbetalas till ditt konto.

  • Vad händer med min rabattkod om jag vill göra ett byte?
    Vid byte av en vara, som är köpt till rabatterat pris, kontakta vår kundservice så ordnar dem att du får behålla din rabatt på bytet.
  • Vilka är undantagen från ångerrätten?

    Följande gäller för varans kvalitét vid retur/byte:

    - Etiketter, plomberingar, intimskydd och andra produktlappar måste sitta kvar.

    - Varans emballage ska vara oskadat.

    - Varan får ej användas och måste vara ren och fri från smink, hår, parfym eller andra lukter.

    - Ingen del får saknas (bh-band eller liknande).

    Observera att en returnerad produkt inte kan skickas tillbaka till dig som kund. 

    Du kan läsa mer om byten och returer HÄR.

  • Vad har ni för ångerrätt?

    Du som konsument har 14 dagar på dig från mottagande av varorna att meddela oss att du ångrar ditt köp, därefter har du ytterligare 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten/produkterna till oss.

    Fullständiga villkor hittar du HÄR.

  • Jag saknar min fraktsedel.
    Om du saknar din fraktsedel och behöver returnera en vara, rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice så snart som möjligt så hjälper vi dig vidare.

REKLAMATION

  • Hur gör jag för att reklamera ett plagg?

    Enligt lag har du rätt att reklamera en vara inom 3 år från köpet, med 2 månader som en skälig tid för anmälan. Reklamationsrätten täcker ursprungliga fel och inte fel orsakade av normalt slitage.

    Vid reklamation eller transportskada, kontakta vår kundservice tillsammans med bilder, felbeskrivning och ordernummer. Fraktkostnader ersätts vid reklamation/fel leverans. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

    Vid ev. felleverans eller saknad vara så har du som konsument rätt att inom skälig tid reklamera varan, vi uppskattar om du kontaktar oss så snart som möjligt efter mottagen order.

ÖVRIGT

  • Hur behandlar Underwear Sweden AB mina uppgifter?
    Du hittar fullständig information om hur Underwear Sweden hanterar peronuppgifter HÄR.
  • Vart hittar jag era återförsäljare?
    Du hittar våra återförsäljare HÄR.
  • Jag har ett stort konto på sociala medier, hur gör jag för att samarbeta med er?

    För samarbetsförfrågningar och affärsrelationer, vänligen kontakta oss via webshop@underwearsweden.com.

    Vi ser fram emot att höra mer om ditt förslag!

  • Jag vill göra praktik hos er

    Vad roligt att du är intresserad av att ha din praktik hos oss!

    Kontakta vår kundservice, så hjälper dem dig vidare till rätt person/avdelning. 

TIPS

  • Vilken storlek ska jag välja?

    Ibland kan det vara svårt att veta exakt vilken storlek du ska beställa.

    Därför har vi tagit fram en guide som hjälper dig att hitta rätt BH-storlek. Klicka HÄR så kommer du direkt till guiden.

    Där hittar du också 'Problemlösaren' - enkla tips och trix för bättre komfort och passform.

  • Hur tar man hand om sina underkläder på bästa sätt?

    För bästa skötsel av dina underkläder, rekommenderar vi att du följer våra två skötselguider:

    "Skötsel av BH" och "Skötsel av trosor"

    Dessa guider innehåller detaljerade anvisningar om hur du tvättar, torkar och tar hand om dina underkläder på rätt sätt för att förlänga deras livslängd och bevara deras kvalitet.

  • Varför glider axelbanden ner?

    Axelband som glider ner kan vara irriterande. Det finns flera möjliga orsaker och lösningar till detta:

    1. För långa axelband: Om axelbanden är för långa eller slappa kan de glida ner. Du kan överväga att använda en BH med bredare axelband och justerbara remmar för att få en bättre passform.
    2. Slitage: Slitage på elastiska axelband över tid kan göra dem mindre effektiva. Om dina underkläder är gamla eller mycket använda kan det vara dags att byta ut dem.
    3. Fel storlek: Om axelbanden inte sitter som de ska, så kan det bero på att du inte har rätt storlek på din BH. Ta hjälp av denna GUIDE för att hitta just din storlek. 
    4. Olja och lotion: Kroppsolja och bodylotion kan göra axelbanden hala och orsaka att de glider. Försök att undvika att applicera produkterna direkt på axelbanden.

    Välj BH-modeller som har korsade axelband på baksidan, eftersom de kan hjälpa till att hålla axelbanden på plats. Om din BH inte har korsade axelband, kan våra Back strap converter vara en lösning som fungerar lika bra.

    Om axelbanden fortsätter att glida trots att du försöker åtgärda problemet, kan det vara en bra idé att rådgöra med oss.

  • Vilken typ av bh passar min byst bäst?

    Precis som det finns olika sorters bröst så finns det också olika sorters BH. För olika smak och stil men också för olika användning och tillfällen.

    I din BH ska du trivas hela dagen. Läs om våra olika sorter och hitta den BH som passar just dig HÄR.

  • Resårkanten på bh:n rullar sig.

    Den vanligaste orsaken till att kanten på BH:n rullar sig är oftast att BH:n är för liten i storlek.

    Detta gäller särskilt för mjuka BH:ar och i vissa fall även sport-BH:ar.

    För att undvika att kanten rullar sig är det viktigt att se till att du har rätt BH-storlek och en bra passform, ta hjälp av vår GUIDE för att hitta rätt.

    Om BH:n är för trång eller inte har tillräckligt med stöd kan det också orsaka att kanten rullar upp.

  • Varför sitter den svarta bh:n åt mer än den vita?

    Anledningen till att den svarta BH:n kan upplevas som att den "sitter åt mer" jämfört med den vita beror på att svarta tyger oftast är mer genomfärgade och har en tendens att bli något styvare.

    Detta kan ge intrycket av att BH:n har en tightare passform eller sitter åt mer när den bärs.

  • Vilka material används i era produkter?

    Eftersom kvalitet och komfort är A och O hos oss är vi väl medvetna om vilka material som används samt deras egenskaper.

    Det ska vara skönt att bära, hålla länge och gärna vara producerat nära för minst påverkan på miljön.

    Läs vår materialguide och bli medveten om hur materialen påverkar upplevelsen och hållbarheten.

  • Storleken enligt storlekstabellen är inte samma som måttet på behåns band

    Måttet på själva bandet runt BH:n (omkretsen) är inte detsamma som BH-storleken enligt storlekstabellen.

    Om du mäter din BH och sedan jämför med ditt eget mått runt bysten – så är det korrekt att dessa inte stämmer överens.

    För att få fram rätt storlek på din BH så mäts bland annat omkretsen under bysten – hamnar du till exempel inom ett intervall mellan 83 och 87 cm så ska du välja storlek 85. Det betyder att olika omkrets kan landa under samma storlek.

    För att se alla specifika mått och hitta just din storlek så ta hjälp av vår storleksguide.

    Om du behöver personlig hjälp är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

KONTAKTA OSS

  • Hur kontaktar jag kundservice?
    När du kontaktar oss så uppge gärna ditt ordernummer för snabbare hantering.
    Vår kundservice är bemannad på telefon:
    måndag - torsdag mellan kl 9-15. Lunchstängt kl 12-13.
    Du når oss alltid via mejl - där får du alltid svar inom 2 arbetsdagar.

    Mail: webshop@underwearsweden.com
    Telefon: 033-23 76 10

    För frågor kring din faktura, kontakta Klarna på telefonnummer: 08-120 120 10.
    Det går också bra att kontakta dem via klarna.com/se/kundservice
  • Vilka öppettider har er kundservice?

    Vår kundservice är bemannad på telefon:
    måndag - torsdag mellan kl 9-15. Lunchstängt kl 12-13.
    Du når oss alltid via mejl - där får du alltid svar inom 2 arbetsdagar.

    Avvikande öppettider:

    28 mars Skärtorsdagen - 9-12
    1 april Annandag påsk - stängt
    1 maj - stängt
    9 maj Kristi himmelfärdsdag– stängt
    6 juni Nationaldagen - stängt
    20 juni - 9-12
    24 december Julafton - stängt
    25 december Juldagen - stängt
    26 december Annandag jul – stängt
    31 december Nyårsafton – stängt
    1 januari 2025 Nyårsdagen - stängt