Hållbarheten sitter i vårt dna | Swegmark

Hållbarheten sitter i vårt DNA

I över 20 år har Underwear Sweden, med varumärkena Abecita och Swegmark, arbetat smart, fokuserat och konsekvent - som det första hållbara företaget i underklädsbranschen. Och än idag håller de ledningen mot en värld där hållbara underkläder är den enda vägen att gå.
Underkläder för varje kvinna, av högsta kvalitet, med hög funktion och bra passform. Det är svårt att förstå att det går att göra Swegmark och Abecitas erbjudande inom damunderkläder bättre, tills dess att deras hållbarhetsarbete kommer på tal. Redan 1998 miljöcertifierades Swegmark som det första företaget i underklädesbranschen enligt ISO 14001 – och sedan dess har företagets hållbarhetstänk fortsatt med stora steg framåt

– Ända sedan vi ISO-certifierades på 90-talet har vi tagit ett aktivt beslut om att vi vill erbjuda en hållbar produkt. Där den största och viktigaste delen i vårt arbete är de materialval vi gör. Vi jobbar med ett fåtal materialleverantörer, där vi har ett nära samarbete sedan många år tillbaka och på så sätt kan säkra upp att de har god kvalitet på sina produkter. Allt för att vi ska kunna säkerställa en så hållbar produkt som möjligt ut mot kund, säger Anna Nilsson, inköpschef för material på Underwear Sweden.

Att en stor del av tänket vilar i materialvalen ligger även till grund för de produkter som kommit att uppskattas av kvinnor över hela landet. Genom långtgående samarbeten med producenter i Europa, som alla är anslutna till Oeko-tex, säkras kvaliteten och hållbarheten på den metervara som används. Där både råvarulager och produktion idag är placerade i Riga.

Resultatet är en rad BH-modeller, från bygel-BH till badkläder, där varje bit tyg tas tillvara på. Blir det metervara över så används det till detaljer i nya modeller. Arbetet med nya designer kretsar därför helt kring det material som finns att tillgå. Och tack vare de kvalitativa materialvalen kan kunderna sedan njuta av hållbart producerade plagg – som dessutom tar en långvarig plats i garderoben.

– Våra materialval avgör allt vad gäller designen. I mitt arbete utgår jag från de material vi tillhandahåller och designar produkter utefter det. Vi har kunnat ta fram både mjuk-BH och sport-BH i samma material, vilket gör att vi håller ihop vår verksamhet i så stor utsträckning som vi kan. Vi tänker på att inte ta in några extra detaljer i onödan, utan försöker istället att minimera mängden olika material vi arbetar med, berättar Anna Dahlin, designer på Underwear Sweden.
– Idag har vi arbetat fram en vision där vi mycket medvetet vill vara hållbara, det är en självklarhet som har funnits i vår affärsmodell under så många år. Den sitter i vårt DNA och blir bara starkare och starkare. Vi vill erbjuda produkter som lever länge och som framför allt kan användas länge, avslutar Christina Holmqvist, VD för Underwear Sweden.


Se alla våra Behåar HÄR